טבע עברי
מרכז למידה מקוון

שלום! וברוכים הבאים למאגר המידע של טבע עברי בנושאי יהדות וסביבה. המאגר מכיל מגוון רעיונות מקורות וחומרי תוכן המתאימים למגוון רחב של פעילות. חפשו תוכן לפי סוג הפעילות, נושא הפעילות, ודרך החיפוש.

כל הנושאים

(יב) זאת אות הברית אשר אני נותן …. ואמרו בטעם האות הזה,

(יב) זאת אות הברית אשר אני נותן …. ואמרו בטעם האות הזה, כי הקשת לא עשאו שיהיו רגליו למעלה שיראה כאלו מן השמים מורים בו, וישלח חציו ויפיצם בארץ (תהלים יח טו), אבל עשאו בהפך מזה להראות שלא יורו בו מן השמים, וכן דרך הנלחמים להפוך אותו בידם ככה כאשר יקראו לשלום למי שכנגדם. ועוד שאין לקשת יתר לכונן חצים עליו:

יש מי שאומר שלא אמרו די בהרחקת ששה טפחים בין בור לבור

יש מי שאומר שלא אמרו די בהרחקת ששה טפחים בין בור לבור סגי, א-לא בארץ הרים, אבל במקום דרפיא ארעיהו צריך להרחיק יותר. לפיכך צריך להרחיק בית הכסא מבור חבירו עד שיכירו בני אדם שאינו עובר מלחות בית הכסא לבור, ולרווחא דמלתא ירחיק חמשים אמה. הגה:  ויש מי שחולקין על זה (מרדכי פ”ק דב”מ ופ’ לא יחפור). וכל מקום שמזיק צריך להרחיק עצמו,  אפילו היה רשות הרבים מפסיק בין הבתים, כגון שתי חצרות בשני צדי רשות הרבים, אפילו הכי צריך להרחיק (בית יוסף בשם הרשב”א).

שולחן ערוך, חושן משפט סימן קנה סעיף כא

ואהבת לרעך כמוך אני ה’. זה כלל מסכם לכל התנהגותנו החברתית –

ואהבת לרעך כמוך אני ה’. זה כלל מסכם לכל התנהגותנו החברתית – בדיעות, במלים ובמעשים…
“ואהבת לרעך כמוך”: אדם שלם מבחינה רוחנית ומוסרית לא יבדיל בין שלום רעהו לבין שלום עצמו; כי הסיבה המביאתהו לדרוש את שלום עצמו – היא גם המביאתהו לדרוש את שלום רעהו. כי גם אהבתו את עצמו איננה אלא הכרת חובה; הוא רואה בעצמו רק את יציר כפיו של ה’; וה’ הפקיד את צלמו בידיו; ועליו להביא אותו לאותה שלמות גופנית, רוחנית ומוסרית, שה’ הועיד לו כרצונו; למען אותה שלמות ה’ הביאו לחיי חלדו ונתן לו הוראות בתורתו. ומתוך אותה הכרת חובה הוא אוהב את שלום רעהו; הוא אוהב בו את יציר כפיו של ה’, שנברא כמוהו בצלם א-להים; ובאהבתו לבריות הוא מבטא את אהבתו למקום: “אוהב את המקום ואוהב את הבריות” (אבות ו, א)..
ידוע מאמרו של הלל: “דעלך סני לחברך לא תעביד”. היתה זו תשובתו לאותו נכרי, שביקש ללמוד את כל התורה על רגל אחת. והוא הוסיף לתשובתו את ההערה: “זו היא כל התורה כולה ואידך פירושה הוא – זיל גמור” (שבת לא ע”א). ואכן מאמר זה רק מבטא דרך שלילה את האמור בתורה כמצווה חיובית. “השנוי עליך אל תעשה לחברך”: הרי כאן שוויון גמור לכל – כעיקרון מנחה לכל פעולותינו; על – פי זה נדרוש את שלום רענו כשלומנו; נהפוך אנוכיות ואהבה עצמית לאהבת ריע ולשמירת כבודו; נלמד לאהוב ולכבד כל נברא בשוויון גמור עמנו. אכן מושג “חברך” במשמעותו הרחבה כולל כל נברא, ולא רק כל אדם; ובמשמעות רחבה זו הרי כאן באמת תמצית כל התורה. שהרי זו כל כוונת התורה: היא מרחיקה אותנו מכל “סני”: מכל המתנגד באיבה לשלומנו ולשלום כל נברא שבחברתנו. אך יחד עם זה היא גם מורה לנו מהו “סני”; מהו המסכן את שלומנו ואת שלום העולם; לבל נסמוך על שיקול דעתנו הסובייקטיבית, על הרגשתנו הכיהה המוגבלת – האנושית; אלא נקבל מהתורה את קנה – המידה, שנתגלה בחכמת ה’ ובתבונתו. וזה “פירושו” של “עלך ועל חברך סני”, והוא המתבקש להיות נלמד מהתורה. כך פירש רש”י שם: “אידך, שאר דברי תורה, פירושה, דהא מלתא הוא לדעת איזה דבר שנאוי, זיל גמור ותדע”.
אולם המוסר כך את מאמרו של הלל: “אל תעשה לאחרים דבר, שאינך רוצה שיעשוהו לך” – סופו שיהפוך את דברי הלל למאמר של חכמת חיים: “אם אינך רוצה שאחרים יריעו לך – גם אתה אל תרע להם; כי אלימות גוררת אלימות, עוול גורר עוול, ומי שאינו רוצה שיעשו לו עוול, אל יעשה עוול גם הוא”. אך האומר כן, לא די שלא מסר מאמר של תורה – אלא לא אמר דבר בעל ערך “מוסרי” כל שהוא; כל דבריו אינם אלא פקחות הרואה את הנולד; ואנוכיות השוקלת טובה עצמית הפכה לו ליסוד כל מעשה אנושי..

רש”ר הירש, ויקרא פרשת קדשים פרק יט פסוק יח

לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת. הבערת אש אינה לכאורה פעולה

לא תבערו אש בכל מושבותיכם ביום השבת.

הבערת אש אינה לכאורה פעולה יוצרת אלא פעולה הרסנית. מאידך, דווקא הוצאת האש המלאכותית היא הכוח המביא ומבטיח לאדם את שלטונו האמיתי על העולם הגשמי. רק על – ידי האש עושה לו האדם את כלי – מלאכתו וחודר אל תוך תוכם של החומרים, מפרידם ומעצבם… שביתת – מלאכה בשבת היא ההודאה, שה’ הוא שהעניק לאדם את כוח השליטה בעולם הגשמי, ושאין לאדם לנהוג בשליטה זו אלא כעובד ה’. הודאה זו מתבטאת בנפרד לגבי כל סוג וסוג מכוחות השליטה הזאת. אין השבת מתחללת ביחס למרכיבים השונים של העולם הגשמי, אלא ביחס לסוגי המלאכות. למשל, אם אדם עושה במלאכת הקצירה בתבואה, בגפן ובפירות האילן, אינו מביא אלא חטאת אחת; ואילו אם הוא עושה שלוש מלאכות בשדה התבואה – זורע, קוצר ומלקט – הריהו חייב שלוש חטאות. מכאן שעלינו להבין את מושג השבת – לא כשיעבוד העולם הגשמי לה’, אלא כהשתעבדות האדם לה’ ביחס אל עולמו הגשמי.

רש”ר הירש, שמות פרשת ויקהל פרק לה פסוק ג

שאלה: תשובה: לענין השבעה יש סמך רמז בספרי הקודש אבל למה שמניחים

שאלה:

  • נרות שבת האם מותר לתת הרבה שמן כדי שידלקו גם ביום.
  • יש בני אדם דרכם להדליק בליל שבת שבעה נרות ומניחים בהם שמן שיעור רב שיהיו דולקים עד יום שבת בערב וכן עושין ביו”ט ג”כ אם יש לזה סמך או רמז בדברי חכמים. יורינו המורה לצדקה ושכמ”ה.

תשובה:

לענין השבעה יש סמך רמז בספרי הקודש אבל למה שמניחים בהם שמן הרבה שיעור שידליק כל יום שבת כולו עד הערב לא מצאתי לזה סמך ולא רמז בספרי הקודש ואני אומר לא יפה דבר זה וצריך לבטלו יען כי עוברים על בל תשחית בזה דשרגא בטהרא מאי אהני כי אין מקום להדלקת נר ביום אלא רק בבית הכנסת דהוי משום כבוד בית הכנסת ולאו משום דצריכי לאורה וכן מה שמדליקים למנוחת הנפטרים תנצב”ה אבל הדלקת נר בביתו של אדם אפילו בשבת היא משום הנאת אורה וביום דליכא הנאה כלל למה ידליקו ואיתא בשבת דף ס”ז האי מאי דמכסי שרגא דמשחא ומגלי נפטא קעבר על בל תשחית

ומזה הגמרא הוריתי לאותם שדרכם להניח בנר ב’ פתילות בכל לילה בחול כדי להרבות האורה בבית ודרכם להניח הנר דולק גם בזמן שהן ישנים עד הבוקר מפני שצריכים לאורו כאשר קמים בלילה מן המטה לאיזה צורך וקשה להם לקום בחושך והוריתי שצריכים להסיר הפתילה בעת שהם ישנים וישאר רק פתילה אחת דולקת כי בעת השינה אינם צריכים לרבוי אורה ואם יהיו ב’ פתילות יחד דולק השמן לאיבוד ויש בזה משום בל תשחית וכמ”ש בהא דמכסי שרגא דמשחא ומגלי נפטא. והיה זה שלום ואל שדי ה’ צבאות יעזור לי. כ”ד הקטן יחזקאל כחלי נר”ו.

מתוך שו”ת רבי יוסף חיים בן אליהו אל-חכם, שו”ת תורה לשמה סימן עו-(עירק, המאה ה – 19), מודפס ירושלים תשל”ו

(ו) ואת כל היקום אשר ברגליהם. פירש רש”י זה ממונו של אדם

(ו) ואת כל היקום אשר ברגליהם. פירש רש”י זה ממונו של אדם המקימו על רגליו. וכי מי שאין לו ממון חיגר ברגליו ולא עמדה לו כל חכמתו ושאר המעלות האנושיות. ונראה שבגנות קנין הממון הוא מדבר… ויהיה נתון תחת ממשלת האדם לעשות בממונו מה שירצה, אבל לסוף מוחלפת השיטה שממונו מתגבר עליו אל כל אשר יחפוץ יטנו ועלה מן הארץ משפל מצבו כאשר יקום איש על רעהו כך יקום ממונו עליו ושליט בו ומעבירו על דעתו ועל דעת קונו, לכך קראו היקום אשר ברגליהם כי זה העצב נבזה האחוז בחבלי בוז ונתון תחת כפות רגליו הוא היקום אשר יקום עליו למשול בו, וכאשר יקום איש על רעהו ורצחו נפש (דברים כג כו), כך קנין זה מביא את בעליו בסכנות רבות והוא אשר המית את קרח כי בטח בעושרו ונפל, לכך קרא לממונם של קרח ועדתו היקום אשר ברגליהם:

כלי יקר דברים פרק יא פסוק ו

עינוי דרישא חוורא:אך צריך שתדע כי הנה כתיב, חכו ממתקים (שה”ש ה,

עינוי דרישא חוורא:אך צריך שתדע כי הנה כתיב, חכו ממתקים (שה”ש ה, טז), וכן, וחכך כיין הטוב (שה”ש ז, י), וכן נאמר, חלק משמן חכה (משלי ה, ג), וזהו לענין הדיבור. אך צריך להבין מהו ענין החיך עם הדיבור.
אך סוד הענין הוא… זה ודאי שהטעם הוא מקבל הדברים לפי מה שהוא. פירוש – כי בכל אדם הושם הטעם, שכשעולים אליו המאכלים הנה הרוח שבאדם מתיישבת בהם, וזהו תענוג המאכל, כי הרוח מתקרב אליהם, וזהו בטעם לבד. ואם כל בני אדם היו נעשים בטבע אחד, גם הטעם היה אחד, אבל כיון שהם טבעים מתחלפים, על כן יש טעמים רבים:

ושורש זה למעלה הוא, כי החכמה שבפה מתעוררת על הדבר הנאכל ומבחנת אותו אם להתקבל ואם לדחות. כי הדבר ההוא אם הוא לפי סדר המאורות וכח ישובם [נ”א, ומתישבים], הנה הטעם יקרבהו, ואז יאירו בו כל שאר המדרגות בנחת ובחדוה. אך אם אינו לפי זה הסדר, איננו מתקבל, אלא הרוח מואס בו ויפלטהו. ואם יצטרך לבלוע אותו, הנה זה הדבר קשה עליו כמשפט כל צער.
ובכלל יש דברים המתוקים, ודברים המרים המתיישבים עם הרוח, ובלתי מתיישבים. אך בפרט יש דבר הערב ובלתי ערב לאוכל לפי בחינתו. וזהו, וחיך אוכל יטעם לו (איוב יב, יא), ששם מתקבלים הדברים ונתקנים בכל בחינותיהם, או בחדוה או בצער. ואין קושיא כלום על זה מעניני הרפואות שאינם עריבות, והם מרפאות. כי אדרבא בהם הורכבו שני דברים, זרות הטעם וכח הרפואה, כי כן צריך לפי סוד התחלואים ורפואתם, ואין כאן מקום ביאור זה:

ובאמת החיך הוא מקבל הטעם לפי בחינת הנאכלים, להיות הנשמה מתיישבת בהם או לאו. וזה הדבר נעשה בכח חכמה, ח”ך מ”ה, שהוא החיך, וכפי מהות החיך כן יהיה מהות הטעם. והנה זהו בבחינת האוכל, וכמו כן הוא בבחינת הדיבור, כי הדיבור כבר שמעת שהוא התנוצצות הנשמה כנ”ל, והוא העובר מן הנשמה אל הפה, ושם נתקן בכל תיקוניו כנ”ל. והנה החיך הוא הא’ להאיר בו, ושם הוא נבחן להתקרב בסוד ישוב הנשמה או להתרחק. והנה ימצאו בני אדם שכח החיך שלהם לא יקרב אלא הדיבור הנוח והמתוק. ואם יצטרך לומר דבר שאינו כך, הנה יוציאוהו, אך בצער כבולע דבר המר. ויש אחרים שחיכם מר, ויקרב הדברים הקשים. כי מה שנעשה בפה, ראשית העשיה ודאי הוא בחיך, או בגילוי באכילה, או בהעלם בדיבור. ועל כן נחשוב בחושים הדיבור, והיינו הטעם ותולדותיו בדיבור, כי הוא ותולדותיו באכילה איננו כל כך עקרי לפעולת הנשמה כמו בדיבור, אלא נמשך לצורך הגוף, כי כך צריך להתחבר שתי הפעולות ביחד, סוף החושים ותחלת קיום הגוף:

ר’ חיים לוצאטו (רמח”ל) אדיר במרום ח”א

הענין הוא כך כי העיקר האכילה הוא להעלות הרוחניות שבאותו דבר מאכל

הענין הוא כך כי העיקר האכילה הוא להעלות הרוחניות שבאותו דבר מאכל למקום שרשו למקום עליון, והרוחניות קדושה שבכל דבר הוא חיות של אותו דבר ובלתי זאת לא היה קיום לאותו דבר… ובאוכלו אחר כך האוכל הלז הוא מעלה כל החיות הקדושה שיש באותו מאכל למקום שרשו ובזה עושה נחת רוח להבורא יתברך שמו. … כי העיקר השביעה הוא מהקדושה והרוחניות שבכל מאכל. וזהו צדיק אוכל לשובע נפשו שאוכל רק להשביע את הנפש עליון, היינו שכוונתו רק לאכילת הרוחניות החיות שיש במאכל למקום שרשו על כן יאכלו ענוים וישבעו. וזהו הברכה שבמעים כי עיקר מגמתם רק לרוחניות כנזכר לעיל ולא לגשמיות המאכל. אבל אותם בני האדם שדעת בהמה להם שאין כוונתם לרוחניות המאכל רק לגשמיות המאכל, אזי אוכלים אכילה גסה ואין שובע להם וזהו הרעב שתמיד רעב נפשו כי הנפש אין לו חיות רק בהמשיך אליו הרוחניות וזהו בטן רשעים תחסר.

המאור ושמש, פרשת מקץ ד”ה נוכל

על פי דברי אנשי אמת שחקרו במעשה ה’ אשר עשה בהרכבת הבעלי

על פי דברי אנשי אמת שחקרו במעשה ה’ אשר עשה בהרכבת הבעלי חיים, שכל חי אוכל ושותה,שהיה ה’ יכול לעשות שיתקיימו בעלי חיים בלא מאכל, והנה לפניך מין בריה ששואפת רוח והיה לה למזון, ואם ככה היה ה’ עושה, היו ישראל נפנים לעסק התורה ולמצות, גם היו נמנעים מכמה מעשים בלתי הגונים אשר יסובבו מצורכי המחיה והכלכלה…  ולזה הייתי מתרץ מעצמי כי רצה ה’ לזכות ישראל בתרי”ג מצות אשר רובם תלוים במיני המאכל והמשתה, תרומות מעשרות, חלה, מצות שמיטה, ושבזריעה, ושבחרישה, ושבקצירה, וכדומה:

אור החיים על במדבר י״ד:ט׳:ב׳

אבל חכמי האמת הוסיפו בזה טעם לשבח בדרך כלל, כי כל עיקרי הנבראים, מעלין בקודש, בסוד הבירורין של ניצוצי הקדושה, הן הנה המתבררים באמצעות המאכלים, ומעתה ניצוצי הקדושה יקראו לחם עם ה’:

אור החיים על במדבר י״ד:ט׳:ד׳

בחג האסיף, אשר אז נשלם כמעט קציר השנה עם תבואת זרעך, ופרי

בחג האסיף, אשר אז נשלם כמעט קציר השנה עם תבואת זרעך, ופרי הקציר והבציר מלאו אסמיך, גורנך ויקבך ויש לך די והותר לכלכלת ביתך וכל אשר לך. אתה שלו ושקט, שמח ובטוח, כי לא תדע כל מחסור בחורף הבא ואכלת ושבעת רוב דגן ותירוש…למען דעת: אם עשיר הנך, איש ישראל, כי לא העושר לא הרכוש ,לא מקנה וקניין ואחוזת נחלה, לא מעשה אנוש ותחבולותיו, אשר עליהם יתגאה האדם, לא המה יבטיחו ויחזיקו את החיים.רק ה’ הוא לבדו המכלכל חיים ומחזיק את קיומם. הסוכה תאלפך דעת, לגמור אומר ולהסיר ממך את הרחבת החיים עד למותרות ולמנוע מלפנק את נפשך ונפשות בני ביתך ללא הועיל, לשחרר את נפשך מחבלי שווא, מחבלי העושר ותענוגות החיים.

רש”ר הירש, חורב, עמ’ 198

המצוה המצויינה שכח הארץ הוא ניכר בה הרבה במצות הגוף היא מצות

המצוה המצויינה שכח הארץ הוא ניכר בה הרבה במצות הגוף היא מצות ארבעת המינים. …חג הסוכות בכללו הוא כל כך מחובר לקדושת הארץ ושמחת פירותיה, עד שלמדונו חז”ל שצריך לעבר את השנה כדי שיהיה החג באסיפת הפירות

כבר כתבתי לך בני כמה פעמים במה שקדם, שהאדם נפעל לפי פעולותיו

כבר כתבתי לך בני כמה פעמים במה שקדם, שהאדם נפעל לפי פעולותיו שיעשה תמיד, ורעיוניו וכל עשתונותיו נתפשים אחרי פועל ידיו, אם טוב ואם רע. ועל כן, כי רצה המקום לזכות את עמו ישראל אשר בחר, הרבה להם מצוות להיות נפשם מתפעלת בהן לטובה תמיד כל היום. … … וכמו כן, מצוות הלולב עם שלושת מיניו – מזה השורש היא. לפי שימי החג הם ימי שמחה גדולה לישראל, כי הוא עת אסיפת התבואות ופירות האילן לבית, ואז ישמחו בני אדם שמחה רבה, ומפני כן נקרא חג האסיף. וציווה האל לעמו לעשות לפניו חג באותה העת כדי לזכותם להיות עיקר השמחה לשמו. ובהיות השמחה מושכת החומר הרבה ומשכחת ממנו יראת אלוקים בעת ההיא, ציוונו השם לקחת בין ידינו דברים המזכירים לנו כי כל שמחת לבנו לשמו ולכבודו. והיה מרצונו להיות המזכיר מין המשמח, כמו שהעת שמחה, כי צדק כל אמרי פיו, וידוע מצד הטבע כי ארבעת המינים כולם משמחי לב רואיהם