לאכול נכון

לאכול נכון

לבחור נכון

1.    בראשית פרק ב, פרק ג:

(טו) וַיִּקַּח יְדֹוָד אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ:(טז) וַיְצַו יְדֹוָד אֱלֹהִים עַל הָאָדָם לֵאמֹר מִכֹּל עֵץ הַגָּן אָכֹל  תֹּאכֵל:(יז) וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא  תֹאכַל מִמֶּנּוּ כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת:
פרק ג: (א)וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְדֹוָד אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר אֶל הָאִשָּׁה אַף כִּי אָמַר אֱלֹהִים לֹא  תֹאכְלוּ מִכֹּל עֵץ הַגָּן:(ב) וַתֹּאמֶר הָאִשָּׁה אֶל הַנָּחָשׁ מִפְּרִי עֵץ הַגָּן נֹאכֵל:(ג) וּמִפְּרִי הָעֵץ אֲשֶׁר בְּתוֹךְ הַגָּן אָמַר אֱלֹהִים לֹא  תֹאכְלוּ מִמֶּנּוּ וְלֹא תִגְּעוּ בּוֹ פֶּן תְּמֻתוּן:(ד) וַיֹּאמֶר הַנָּחָשׁ אֶל הָאִשָּׁה לֹא מוֹת תְּמֻתוּן:(ה) כִּי יֹדֵעַ אֱלֹהִים כִּי בְּיוֹם אֲכָלְכֶם מִמֶּנּוּ וְנִפְקְחוּ עֵינֵיכֶם וִהְיִיתֶם כֵּאלֹהִים יֹדְעֵי טוֹב וָרָע:(ו) וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וַתֹּאכַל וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ וַיֹּאכַל:
 וַיֹּאמֶר יְדֹוָד אֱלֹהִים אֶל הַנָּחָשׁ כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת אָרוּר אַתָּה מִכָּל הַבְּהֵמָה וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה עַל גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ וְעָפָר תֹּאכַל כָּל יְמֵי חַיֶּיךָ:
(יז) וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא  תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:(יח) וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה:(יט) בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב:

  • השורש  א.כ.ל מופיע בפסוקים אלו 17 פעמים!!
  • שורש הקלקול בעולם החל כתוצאה מאכילה לא נכונה. ה' התיר לאדם לאכול מכל עץ הגן!!! רק מעץ הדעת טוב ורע- אסור היה לו לאכול, אך השפע שהיה בגן עדן לא הספיק לאדם, התאווה שלו לעוד ניצחה, והוא אכל… האדם בחר לאכול לא נכון!
  • מה משמעות הבחירה שיש לאדם בתחום המזון-מה לאכול ומה לא? כיצד לומדים לבחור נכון?
  • העונש שהאדם והנחש מקבלים – גם קשורים לאכילה- מה העונש בא ללמד אותם?

מצווה לאכול נכון

2.    רבנו בחיי על בראשית פרק ב פסוק טז:

צו ה' אלהים על האדם לאמר מכל עץ הגן אכל תאכל:
על דרך הפשט הוזהר אדם בכאן בשתי מצוות, מצות עשה ומצות לא תעשה:
מצות עשה מכל הגן אכל תאכל
מצות לא תעשה ומעץ הדעת טוב ורע לא תאכל ממנו:
ומביא במשך חכמה על בראשית פרק ב פסוק טז: מכל עץ הגן אכול תאכל – פירוש, הוא מצוה להחיות נפשו ולהנות מפרי הגן וכמו דאמר סוף ירושלמי דקדושין עתיד אדם ליתן דין וחשבון כו' ולא אכיל.

  • כמו כל דבר- יש לאדם בחירה- כיצד לאכול – יש מצוות עשה- של מה טוב ונכון לאדם לאכול. ויש מצוות לא תעשה- של  דברים שמרחיקים אותך מהאמת, מרחיקים אותך מעצמך….

הלחם- יצירה אנושית

3.    הרב דוד אביחיל: ומדוע העונש הוא לאכול לחם בזיעה?

ומתוך כך עמל גדול יותר של, אכילה בזיעת אפיים, האדם ביקש להיות בעל יוזמה ויצירה אנושית, ללא הבאה בחשבון של רצון ד'. ולכן אכל מעץ הדעת,  ובכך גרם לצורך לגלות את רצון ד', לא רק בטבע אלא גם ביצירה האנושית ובהתפתחות הטכנולוגית , אדם וחוה חוטאים באכילתם,  ובקללה מוזכר שעל מנת לאכול לחם יהיה על האדם להתאמץ, העונש של אדם הראשון אכילת לחם מתוך מאמץ… כמו שכתוב בבראשית פרק ג (יז) וּלְאָדָם אָמַר כִּי שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ וַתֹּאכַל מִן הָעֵץ אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ אֲרוּרָה הָאֲדָמָה בַּעֲבוּרֶךָ בְּעִצָּבוֹן תֹּאכֲלֶנָּה כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:(יח) וְקוֹץ וְדַרְדַּר תַּצְמִיחַ לָךְ וְאָכַלְתָּ אֶת עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה:(יט) בְּזֵעַת אַפֶּיךָ תֹּאכַל לֶחֶם עַד שׁוּבְךָ אֶל הָאֲדָמָה כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ כִּי עָפָר אַתָּה וְאֶל עָפָר תָּשׁוּב. כהסבר רש"י:  בזעת אפיך – לאחר שתטריח בו הרבה: ומאמץ לגלות בלחם את רצון הבורא.
רב אשי נשאל אם יודע הוא לפגוש את הבורא [בברכה] גם במעשה האנושי… ורבי עקיבא אומר שיש לדעת לעשות את רצון ד' במעשה האנושי. הלחם הוא הביטוי הראשון למעשה האנושי והיציאה מדרגת חיה לדרגת אדם.
האכילה היא הקשר של האדם לעולם החומרי וצורת הקשר הזו חשובה, ואופייה יקבע את המצב של האדם. כאשר האדם יודע לפגוש את הבורא באכילתו הוא בדרגה רוחנית עליונה.
אפילו האקולוגים סבורים שהאנושות התחילה את פרק החיים הנוכחי שלה עם ביות החיטה )עיין במדרש עם רבי עקיבא וטרונוסרופוס(.

  •  העונש המתגלם בדמות הלחם מבטאת לפי הרב אביחיל את היצירה האנושית. זה המבחן של האדם.

עצבות וגאווה

4.    הרב קוק, מידות הראי"ה, העלאת ניצוצות סעיף ו

העצבון מביא לאכול יותר מהמידה , והאכילה מתהפכת אז לכבדות לרגזה ולייאוש…והנשמה מתעצבת, אמנם יכול האדם להפוך סוף-סוף הכל לשמחה…
וכן: אכילה ושתיה יתרה ודאי מביאה לידי גאווה…וממילא מעוררים בנפש האוכלת גם כן עליית המדות והתכונות הרעות שהוא יסוד כל הגאווה…

  • אם מסתכלים פנימה,  רואים ששורש האכילה הלא נכונה קשורה גם למידות של האדם. אדם שכבר התרחק מעצמו, שנמצא בעצבות- נכנס למן מערבולת- שגורמת לאדם להמשיך לאכול לא נכון ומצד שני מגדילה את הריחוק – העצבות גדלה, הייאוש, הגאווה…  התיקון של האכילה מתחיל מבפנים. ביחסים הפנימיים של האדם עם עצמו.

סיכום

אופי האכילה שלנו קשור למזון שאנחנו אוכלים.  המזון שלנו, לכאורה עניין יום יומי ושולי- אך הוא בעל השלכות רבות על בריאות האדם, איכות הסביבה, כלכלה עולמית, צדק חברתי, יחס לבעלי חיים – ועל עצמנו…
כבר בגן עדן, התחלנו להידרדר במפולת של אכילה לא נכונה. והעונש מעיד על התיקון שיש לאדם לעשות- ביצירת הלחם שמבטאת את ההתפתחות הטכנולוגית והיצירה האנושית- יש לאדם אפשרות לתקן עולם או חס ושלום לקלקל…
אם אנחנו רוצים לתקן, ואנחנו מאמינים שיכולים לתקן- התיקון מתחיל אצל כל אחד מאיתנו – בכל רגע שאנחנו אוכלים או צורכים מזון.

______________________________________________________

דף המקורות מבוסס על שיחתו של הרב דוד אביחיל בסדרת ההרצאות 'מזון למחשבה' שהתקיימה בטו בשבט תשע"ב.